Statut Młodzieżowego Domu Kultury „Bielany” w Warszawie, ul. Cegłowska 39
Statut Młodzieżowego Domu Kultury „Bielany” w Warszawie (plik do pobrania w formacie docx)
Statut Młodzieżowego Domu Kultury „Bielany” w Warszawie (plik do pobrania w formacie pdf)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Statut opracowany został na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe / Dz. U. z 2017 r. poz. 59/.
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe / Dz. U. z 2017 r. poz. 60/.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania / Dz. U. z 2017 r. poz. 1606/.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek /Dz. U. z 2017 r. poz. 1611/.
§2
- Młodzieżowy Dom Kultury „Bielany” zwany dalej MDK „Bielany” jest publiczną placówką oświatowo – wychowawczą.
- Siedziba MDK „Bielany” znajduje się w Warszawie przy ul. Cegłowskiej 39; położona jest na terenie parku o powierzchni 1 ha 58 arów 32 m².
- Na pieczęciach placówki używana jest nazwa w pełnym brzmieniu.
- Organem prowadzącym MDK „Bielany” jest miasto stołeczne Warszawa.
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Warszawie.
- Działalność statutową MDK „Bielany” finansuje miasto stołeczne Warszawa.
- Terenem działania MDK „Bielany” jest głównie obszar miasta stołecznego Warszawy.
- MDK „Bielany” może nawiązywać współpracę i organizować wspólne przedsięwzięcia z innymi placówkami, instytucjami i organizacjami o zbliżonym profilu i zakresie działania na terenie obszaru Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą.
- MDK „Bielany” przyjmuje studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne i nauczycielskie na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem lub – za jego zgodą, z poszczególnymi nauczycielami czy zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
- Dyrektor MDK wyznacza nauczyciela, który sprawuje opiekę nad praktykantem.
§3
- W MDK „Bielany” mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej
MDK „Bielany”.
- Podjęcie w MDK „Bielany” działalności przez fundację, stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust.1, wymaga zgody dyrektora MDK „Bielany”, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
§4
- Statut MDK „Bielany” obowiązuje nauczycieli, pracowników MDK „Bielany” niebędących pedagogami oraz wychowanków.
Rozdział II
Cele i zadania
§5
- MDK „Bielany” w działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych respektuje zasady nauk pedagogicznych, a także zobowiązania wynikające z Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka, kierując się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem ich godności osobistej.
- MDK „Bielany” realizuje zadania edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, profilaktyczne, opiekuńcze, prozdrowotne, sportowe i rekreacyjne przez:
- prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy,
- kształtowanie umiejętności spędzania wolnego czasu,
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur,
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
- organizowanie:
- imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, festiwali,
- wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży,
- działań alternatywnych wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym;
- realizowanie celów i zadań – w zakresie wychowania i profilaktyki szczegółowo określonych w programie wychowawczo – profilaktycznym Młodzieżowego Domu Kultury „Bielany”.
- prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, mających na celu:
- MDK „Bielany” może realizować zadania także poza swoją siedzibą.
§6
- MDK „Bielany” współpracuje z rodzinami wychowanków, szkołami, innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym.
Rozdział III
Organy MDK „Bielany”
§7
Organami MDK „Bielany” są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Wychowanków
§8
- Dyrektor MDK „Bielany” wyłaniany jest w drodze konkursu, ogłaszanego przez organ prowadzący i jest powoływany do pełnienia obowiązków dyrektora na okres 5 lat.
- Dyrektor stwarza optymalne warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w szczególności:
- kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, może także organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor MDK „Bielany”, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w MDK „Bielany” nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom; - występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
- Dyrektor MDK „Bielany” w wykonywaniu swoich zadań, współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Wychowanków.
- Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić wychowanka z listy wychowanków MDK „Bielany”. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Wychowanków.
- Dyrektor jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników i wychowanków, poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
W szczególności jest obowiązany:
- zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w MDK „Bielany”, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza jego siedzibą,
- zapewnić przestrzeganie w MDK „Bielany” przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń.
§9
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym MDK „Bielany” w zakresie realizacji jego statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej, wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w MDK „Bielany”.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor MDK „Bielany”.
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem MDK „Bielany”.
- Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie /semestrze/, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
W zebraniach Rady Pedagogicznej, mogą także brać udział z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków, o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
- Dyrektor MDK „Bielany” przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności placówki.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy placówki na dany rok szkolny;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy w MDK „Bielany”, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
- projekt planu finansowego placówki;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz innych dodatkowych prac i czynności.
- Dyrektor MDK „Bielany” wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały, dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę, uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§10
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu MDK „Bielany”, albo jego zmian.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem, o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub wnioskować do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w MDK „Bielany”.
- W przypadku określonym w ust. 2, organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczna w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
§11
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy członków.
- Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw, poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników MDK „Bielany”.
§12
- W Młodzieżowym Domu Kultury „Bielany” działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców wychowanków.
- W skład rady Rodziców wchodzi, co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców, w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę oraz tryb pracy Rady.
§13
- Rada Rodziców może występować do dyrektora MDK „Bielany”, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami, we wszystkich sprawach placówki.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego obejmującego treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, skierowane do wychowanków, nauczycieli i rodziców;
- opiniowanie projektu planu finansowego, składanego przez dyrektora;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania placówki.
- W celu wspierania działalności statutowej MDK „Bielany”, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy, określa regulamin Rady Rodziców.
§14
- W MDK „Bielany” działa Samorząd Wychowanków, zwany dalej Samorządem.
- Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie placówki. Zasady wybierania i działania Samorządu, określa regulamin uchwalany przez ogół wychowanków w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków.
- Regulamin Samorządu, nie może być sprzeczny z ze statutem MDK „Bielany”
- Samorząd może przedstawiać Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi, wnioski i opinie dotyczące wszystkich spraw placówki.
§15
- Organa MDK „Bielany”, mogą zapraszać na swoje zebrania, przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
- Do rozwiązywania sporów i konfliktów powołuje się komisję mediacyjną
w składzie:- przewodniczący organów;
- po dwóch przedstawicieli poszczególnych organów.
- W przypadku nie rozstrzygnięcia sporu, w drodze uzgodnienia stanowiska, w czasie trzech kolejnych posiedzeń komisji mediacyjnej /czas pracy komisji nie powinien przekroczyć 2 tygodni/, sprawę przekazuje się do organu prowadzącego nadzór pedagogiczny.
Rozdział IV
Bezpieczeństwo wychowanków w czasie zajęć organizowanych przez MDK „Bielany”
§16
- MDK „Bielany” podejmuje działania w celu zapewnienia wychowankom bezpieczeństwa, ochrony ich zdrowia, podnoszenia poziomu dyscypliny w placówce, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
§17
- W MDK „Bielany” obowiązuje instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zgodnie z którą co roku przeprowadza się próbną ewakuację wychowanków i pracowników.
- Nauczyciele mają obowiązek zapoznać wychowanków z zasadami ewakuacyjnymi obowiązującymi w placówce.
- MDK „Bielany” w swej działalności przestrzega przepisów bezpieczeństwa i higieny obowiązujących w placówkach oświatowych. Przestrzeganie przepisów BHP podlega kontroli wewnętrznej i zewnętrznej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Każdy nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego kontrolowania miejsca prowadzenia zajęć, w przypadku zagrożenia opuszcza wraz z wychowankami miejsce zagrożenia i powiadamia o tym fakcie dyrektora MDK „Bielany”, oraz odpowiednie służby.
- Nauczyciel nie może przystąpić do prowadzenia zajęć zanim zagrożenie nie zostanie usunięte.
§18
- Odpowiedzialność MDK „Bielany” za bezpieczeństwo wychowanków kończy się w chwili opuszczenia przez nich szatni i wyjścia z budynku MDK „Bielany” do domu.
- Każdy wychowanek na terenie placówki jest objęty dozorem osób dorosłych, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest zobowiązany podporządkować się ich poleceniom.
- Postępowanie w razie zaistnienia wypadku regulują odrębne przepisy. Nauczyciel ma obowiązek: udzielenia pierwszej pomocy, wezwania pogotowia ratunkowego, powiadomienia dyrektora MDK „Bielany” i rodziców wychowanka o zaistniałym wypadku.
- Nauczyciele podlegają przeszkoleniu w zakresie pierwszej pomocy.
§19
- W przypadku stwierdzenia, iż wychowanek przebywający na terenie placówki znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, nauczyciel niezwłocznie zawiadamia dyrektora, który w trybie natychmiastowym zgłasza ten fakt policji oraz zawiadamia rodziców.
- Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych mają obowiązek kierowania się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
§20
- Osoby pozostawiające rowery, hulajnogi lub inne sprzęty przy budynku MDK „Bielany” zobowiązane są do zabezpieczenia ich przed kradzieżą tak, jak w każdym innym publicznym miejscu. MDK „Bielany” nie ponosi odpowiedzialności materialnej za skradziony lub zniszczony sprzęt. Fakt kradzieży dyrektor placówki zgłasza na policję.
Rozdział V
Przyprowadzanie i odbieranie dzieci
§21
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat.
- Na początku roku szkolnego każdy nauczyciel zobowiązany jest zebrać od rodziców pisemną deklarację dotyczącą osób upoważnionych do odbioru dziecka z zajęć w MDK lub jego samodzielnego powrotu do domu.
- W deklaracji rodzic (opiekun prawny) zobowiązany jest do podania imienia, nazwiska oraz numeru i serii dowodu osobistego osoby upoważnionej do odbioru dziecka.
- Odbiór dzieci jest możliwy wyłącznie przez rodziców bądź inne osoby dorosłe przez nich upoważnione na piśmie.
- Wychowankowie samodzielnie wracający do domu, muszą posiadać pisemną zgodę od rodzica (opiekuna prawnego).
- Rodzice (opiekunowie prawni) ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z zajęć przez upoważnioną przez nich osobę.
- Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód osobisty i okazać go w celu potwierdzenia tożsamości w chwili, gdy jest to osoba obca dziecku i nieznana nauczycielowi. W każdej sytuacji budzącej wątpliwości, nauczyciel ma obowiązek skontaktować się z rodzicami/opiekunami dziecka.
- W sytuacjach sporadycznych odebrać dziecko może inna osoba dorosła wyłącznie na pisemną prośbę rodziców (opiekunów prawnych), zgodnie z pkt 3.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub zachowanie tej osoby jest agresywne. W takim przypadku nauczyciel ma obowiązek zatrzymać dziecko do czasu wyjaśnienia sprawy oraz skontaktować się z inną osobą upoważnioną przez rodziców do odbioru dziecka. O zaistniałym fakcie powinien zostać poinformowany dyrektor.
§22
- Prośby dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone orzeczeniem sądowym.
Rozdział VI
Program wychowawczo-profilaktyczny MDK „Bielany”
§23
- MDK „Bielany” realizuje program wychowawczo-profilaktyczny, przygotowany w oparciu o potrzeby występujące w placówce.
- Program wychowawczo-profilaktyczny opracowany jest przez nauczycieli MDK „Bielany” przy współpracy z rodzicami i uchwalony przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany jest przez wszystkich nauczycieli MDK „Bielany”.
Rozdział VII
Organizacja MDK „Bielany”
§24
- W MDK „Bielany” są organizowane zajęcia stałe, okresowe i okazjonalne.
- Zajęcia stałe organizowane są w grupach liczących, co najmniej
16 wychowanków, w wymiarze, co najmniej 2 godzin tygodniowo.
- Jednostka dydaktyczna zajęć stałych trwa 45 minut.
- Za zgodą organu prowadzącego placówkę, liczba wychowanków w grupie może być niższa od liczby określonej w pkt. 2.
- Organizację zajęć stałych, określa tygodniowy plan zajęć.
- MDK „Bielany” opracowuje własne programy i plany pracy.
- MDK „Bielany” prowadzi działalność w ciągu całego roku kalendarzowego, jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- O zmianie terminu zajęć, bądź ich odwołaniu, wychowankowie są powiadamiani ogłoszeniem umieszczanym na drzwiach budynku.
- MDK Bielany prowadzi rekrutację wychowanków na podstawie norm określonych w ustawie Prawo oświatowe i uchwały rady miasta. Dyrektor placówki powołuje komisję rekrutacyjną oraz określa przebieg rekrutacji w placówce.
Rozdział VIII
Nauczyciele i inni pracownicy MDK „Bielany”
§25
- Zajęcia w MDK „Bielany” prowadzą nauczyciele, którzy zapewniają wychowankom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, demoralizacją oraz poszanowanie godności osobistej.
- Do podstawowych zadań nauczycieli należy:
- rzetelne realizowanie zadań związanych z funkcją dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą placówki;
- wspieranie każdego wychowanka, w jego rozwoju oraz dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego;
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia, i szacunku dla każdego człowieka;
- dbanie o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich, zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- ujawnianie, kształcenie i rozwijanie zainteresowań wychowanków; stwarzanie warunków do rozwoju psychofizycznego młodzieży szczególnie uzdolnionej;
- opracowywanie planów pracy, programów działań i ich realizację;
- zapoznanie wychowanków z przepisami bhp i regulaminami pracowni;
- utrzymywanie stałego kontaktu ze szkołami oraz współpraca z rodzicami, opiekunami wychowanków.
- W MDK „Bielany” zatrudnieni są również pracownicy administracji i obsługi, którzy razem z nauczycielami zapewniają wychowankom bezpieczeństwo.
§26
- Nauczyciele zakładają i prowadzą dzienniki zajęć dla zespołów stałych
w danym roku szkolnym.
- Do dziennika zajęć stałych, wpisuje się nazwiska i imiona wychowanków, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) , adresy ich zamieszkania, założenia programowe na dany rok szkolny, tygodniowy rozkład zajęć i tematy przeprowadzonych zajęć. W dzienniku odnotowuje się również obecność uczniów na zajęciach.
- Do dziennika zajęć okresowych i okazjonalnych wpisuje się w szczególności założenia programowe zajęć i liczbę wychowanków uczestniczących w tych zajęciach.
- Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego wypełniania dzienników.
- Dziennik zajęć jest dokumentem, stanowiącym podstawę do rozliczenia finansowego prowadzonych przez nauczyciela zajęć.
§27
- Zasady pracy wszystkich pracowników MDK „Bielany”, określa Regulamin Pracy MDK „Bielany”.
Rozdział IX
Wychowankowie MDK „Bielany”
§28
- Wychowankami MDK „Bielany” są dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzież ucząca się.
- Wychowanek może brać udział w zajęciach stałych, okresowych i okazjonalnych. Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.
- Wszystkie prace wychowanków powstałe na zajęciach w MDK „Bielany” są własnością placówki i mogą być wykorzystane przez nią na wystawach, przeglądach, konkursach oraz do celów reklamowych.
Prawa i obowiązki wychowanka MDK „Bielany”
§29
- Wychowanek ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami bhp;
- opieki wychowawczej i zapewnienia bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi przejawami przemocy oraz poszanowania godności osobistej;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- swobodnego wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one godności osobistej i dobra innych osób;
- rozwijania własnych zainteresowań, zdolności i talentów; przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu możliwości, jakimi dysponuje placówka;
- informacji oraz wyrażania opinii dotyczących treści zajęć, życia placówki oraz uzyskiwania na nie odpowiedzi i wyjaśnień;
- nieskrępowanego uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym placówki;
- dobrowolnego uczestnictwa w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych itp.;
- dochodzenia swoich praw /w tym do odwołania się od kary/;
10) pełnienia roli współgospodarza placówki.
- Wychowanek obowiązany jest do:
- bezwzględnego przestrzegania zasad bezpieczeństwa na terenie placówki i parku;
- przestrzegania Statutu i regulaminów MDK „Bielany”;
- godnego reprezentowania placówki podczas imprez otwartych, konkursów, turniejów, zawodów sportowych itp.;
- właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych;
- informowania, telefonicznie lub drogą mailową, o nieobecności na zajęciach;
- przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie MDK „Bielany”;
- właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników MDK „Bielany” oraz pozostałych uczestników zajęć.
Nagrody i kary
§30
- Wychowanek może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwałę nauczyciela prowadzącego zespół;
- pochwałę dyrektora MDK „Bielany”;
- Nagrodę Dyrektora MDK „Bielany”.
- Wychowanek, który nie przestrzega zasad zawartych w Statucie MDK „Bielany” może zostać ukarany:
- upomnieniem ustnym nauczyciela;
- upomnieniem ustnym dyrektora;
- naganą pisemną dyrektora MDK /z powiadomieniem rodziców/.
- W przypadku ciągłych naruszeń postanowień Statutu MDK „Bielany”, dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, może podjąć decyzję o skreśleniu wychowanka z listy osób uczestniczących w zajęciach.
- Odwołanie od kary przysługuje wychowankowi i jego rodzicom w okresie 7 dni, od otrzymania pisemnej decyzji o ukaraniu. Odwołanie składa się w formie pisemnej do dyrektora MDK „Bielany”.
Rozdział X
Wolontariat
§31
- Celem działalności w zakresie wolontariatu jest:
- wzmacnianie postaw szacunku, wrażliwości i tolerancji wobec drugiego człowieka;
- budowanie świata wartości wśród wychowanków;
- rozwijanie dobroczynności wśród wychowanków;
- rozwijanie zainteresowań wychowanków;
- rozwijanie wśród wychowanków alternatywnej postawy wobec konsumpcyjnego stylu życia;
- pożyteczne spędzanie wolnego czasu;
- Wolontariat przy MDK „Bielany” może zostać powołany z inicjatywy Samorządu Wychowanków, nauczycieli i rodziców;
- Dyrektor MDK „Bielany”, w porozumieniu z wychowankami lub innymi osobami działającymi w wolontariacie przy MDK „Bielany”, wskazuje jego opiekuna spośród nauczycieli placówki;
- Wolontariat działa w oparciu o program i regulamin swojej działalności;
10)Wolontariat może działać samodzielnie lub w ramach innej, zewnętrznej
organizacji wolontaryjnej.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§32
- MDK „Bielany” może realizować inne zadania oświatowo–wychowawcze nie przewidziane Statutem, zlecone przez organ prowadzący.
- MDK „Bielany” używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- MDK „Bielany” gromadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarowania środkami finansowymi MDK „Bielany”, określają odrębne przepisy.
- Statut dostępny jest w sekretariacie MDK „Bielany”.
- W sprawach nie ujętych w niniejszym Statucie – mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, inne przepisy ogólne oraz zarządzenia dyrektora MDK „Bielany”.
- Zmiany do Statutu wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej,
po zasięgnięciu opinii organów MDK „Bielany”.
Tekst jednolity – zmiany dokonane uchwałą Rady Pedagogicznej
z dnia 10 lutego 2023 r.